Dolfijnen & een crematie

6 augustus 2016 - Lovina Beach, Indonesië

Een dag met veel indrukken....

Vanochtend stonden we om 06.00 uur op een donker strand om met een vissersbootje dolfijnen te gaan spotten. In eerste instantie leek het alsof er maar een paar bootjes het water opgingen, maar toen de zon opkwam zagen we dat we wel met 150 à 200 boten de zee op voeren. Er gebeurde in eerste instantie niet zo veel maar opeens zagen we wat vinnetjes boven water uitkomen en dat werden er steeds meer. Zo af en toe sprong er een dolfijn helemaal boven het water uit en we hebben zelfs een salto gezien. Superleuk! Al hadden we wel wat gemengde gevoelens bij de massale zoekactie van alle boten....

Na het ontbijt zijn we (Kees, Kayleigh en ik) naar de crematie gegaan waar we gisteren voor uitgenodigd werden. En dat was indrukwekkend.
Een grote gouden baar stond voor het huis en alle familie en vrienden stonden op straat te wachten. De overleden vrouw werd naar buiten getild in een wit laken en in de baar gelegd. Voor de baar liep een grote groep mensen met offers en mannen die het kwaad weg moesten jagen. Achter de baar werd muziek gemaakt en daarachter sloot de rest van de mensen (wij ook) aan. Er werd met rijst gestrooid en op iedere kruising werd er door de stoet rondjes gelopen. Dit is om de geest op een dwaalspoor te brengen zodat deze de weg terug niet kan vinden.

Bij de begraafplaats aangekomen was er muziek, er werd gedanst en eten en drinken uitgedeeld. Na een lang ritueel door mannen in het wit werd de overledene verbrand (met enorme gasbranders). Klinkt vast een beetje luguber maar dat viel in t echt mee. We stonden inmiddels al zo'n 1,5 uur in de zon; echt enorm bloody warm, dus vonden het wel welletjes en zijn teruggegaan nasr het hotel.

Fijn weekend X

1. Arnold en Huibertje:
    6 augustus 2016
    Wat een bijzondere belevenissen vandaag.
  2. José:
    7 augustus 2016
    Wat bijzonder dat jullie de dolfijnen mochten zien en een crematie mochten meemaken.