Menjangan Island

8 augustus 2016 - Menjangan, Indonesië

Gisteren zijn we naar het noordwestelijke puntje van Bali geweest om te kunnen snorkelen bij Menjangan Island. Volgens internet een van de mooiste snorkel- en duiklocaties vsn Indonesië. En het was mooi!!! Alweer een reuzenschildpad gezien, maanvissen, blauwe, oranje en paarse vissen, Nemo en zijn broertjes, mooi koraal etc. Alsof we in een groot aquarium zwommen.

Helaas zagen we ook dat beginnende duikers met hun zuurstofflessen en flippers 'per ongeluk' het koraal raakten .... herhaaldelijk ... waardoor er vanalles afbrak. Terwijl het beschermd gebied is. En dat vonden we toch wel shocking. Ook op de Gili's viel het al op dat men het niet zo nauw neemt met de natuur. Locals die plastic flesjes in zee gooien, op het koraal gaan staan en zeggen dat dat OK is, hun vee laten grazen tussen het vuilnis (wat voor kwaliteit melk/vlees krijg je dan?), en hun vuil/plastic verbranden wat behoorlijk stinkt. Zo, dit even als tegenhanger bij alle mooie foto's.

Zometeen reizen we door naar het binnenland, naar Ubud.

1. Sharon:
    8 augustus 2016
    Prachtige foto's weer dat wel maar inderdaad vreselijk zonde hoe men daar met die prachtige natuur omgaat.